13 januari 2007

Bloggvanor och -ovanor.

Hur länge har du bloggat?
Sen mars 2006 - dock inte här. Min blogg blev sinnessjuk så jag bytte hit.
Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började logga?
Visste inte så mycket.. Var mest sugen på att själv börja..
Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Silverfisken
Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Jag var så himla käck. Hej jag heter.. dam da da... Sen var jag väl ganska anonym och skrev liknade som nu...
Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?
Det är väl ett tiotal.
Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
90 % dagboksbloggar och 10 % andra.
Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Bekännelser i Göteborghref="http:>
Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om. Jag och mitt indiehjärta (Jessica) känns som en person som är lik mig på många sätt.
Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Vet inte. Konstigt, kul, lättare att förstå mig.. om man nu gör det.
Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Oh ja. Det tror jag nog. Fast lite mer hemlig ibland och lite mer öppen ibland.
Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Jag har en stark spärr som jag inte direkt ruggar på någon gång. Personliga relationer och sånt diskuterar jag inte på bloggen för det har ni inte med att göra. Inte heller saker som händer som jag inte vill sätta ord till..
Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Sex, varför jag är arg på någon, vem det är, betyg.. (allt som oftast inte iaf)... Vill inte. Det är min blogg och jag vill inte beröra det.
I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Ganskamycket men samtidgit för mig själv och mitt skrivande.
Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Nej. Det är inte alls troligt. Nästan mer läskigt.
Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?
Nej.
Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Säkert..
Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar?
Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
Nej.
Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Ja ett få tal gånger. Men oftast är jag för kontrollerad för det
Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Att folk redan vet när man berättar något. "Det läste jag på bloggen".. Jag blir ännu mer ointressant pga det.
Tror du att du fortfarande bloggar om två år?
I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Ja. Men jag vet inte hur.
Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Lätt. Jättemycket. Alla kan bli sin egen kändis och sälja ut sin vardag på nätet.
Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Mycket. Jag har slagit mig ned och kan skriva när jag behöver. Hur mycket som helst. Kula att någon läser också. Inte alltid. Men ibland.
Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Insyn i mångas liv, svar på en del frågor. Lärt mig mycket.
Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten:
Alla som vill gör den!