9 april 2007

Likheter

Det där leendet, jag känner igen det. Utan anledning ger mina vänner mig ibland deja vu-uppleverser. Det händer med jämna mellanrum och jag blir lika förvånad varje gång. Det måste nästan vara så att människor tillhör olika grupper. Eller är avlägsen släkt på något otroligt konstigt sätt. För det är som om. AHA DET DÄR det har jag banne mig sett förut!
Så känns det.

Ett leende från barndomskompisens läppar som helt plösligt klär min nyfunna väns ansikte. Visst låter det skumt. Det är alltid små saker, men ständigt finns de. Det är som om de är spegelbilder av varandra. Båda kära och nära mig. Fast i olika tider av mitt liv, men ändå kärnan av vänskapen. Saker som får mig att le.
Det är bara det att ibland är ni skrämmande lika, fast jag lovar. Ni har aldrig träffast. Aldrig.

Jag tror det är så. Att människor delar vissa saker. Det finns olika kopior av samma grund. Det finns så klart saker som skiljer sig mycket också. Ja det finns det.

Är jag helt ensam om den här typen av upplevelser?